The Dollar Crisis
Categorieën:
Genre:
Illustrator: Richard Duncan
Published: 2005
Richard Duncan legt haarfijn uit dat een crisis ontstaat door te veel geld in de markt, hoe dat geld daar komt en wat we kunnen doen om een Dollar Crisis te voorkomen.

The Dollar crisis was voor het eerst gepubliceerd in 2003 en beschrijft het ontstaan en de oorzaken van economische bubbels. Richard Duncan legt haarfijn uit dat iedere bubbel op eenzelfde manier ontstaat. De aanwezigheid van te veel geld in een economie zorgt voor stijgende prijzen en bubbelvorming. De bubbel barst op een bepaald moment waarna prijzen sterk dalen en economieën in een recessie kunnen belanden.

Duidelijk wordt in het boek beschreven dat de Verenigde Staten  een enorm handelstekort heeft ten opzichte van de rest van de wereld. Dit betekent dat de Verenigde Staten voor meer importeert dan dat zij exporteert. Het buitenland profiteert hiervan, immers zij wordt voor deze export betaald. Maar dit komt tegen een prijs. Al het geld dat het buitenland invloeit, zorgt daar voor prijsstijgingen en bubbelvorming.  Tegelijkertijd zal het buitenland hun verdiende Dollars in de VS willen investeren. Prijzen van vastgoed, aandelen en obligaties in de VS zullen door deze investeringen ook in de VS stijgen. Zo ontstaan er overal ter wereld economische bubbels. Feitelijk veroorzaakt doordat de VS onbeperkt geld kan spenderen om goederen te kopen. Geld dat zij zelf kan creëren. Nep geld.

Volgens Richard Duncan is het huidige monetaire systeem niet houdbaar. Het werkt het ontstaan van bubbels en daarmee recessies en depressies in de hand. Door geld creatie is de schuld van de VS inmiddels zo groot dat de schrijver een Dollar Crisis vreest. Economieën wereldwijd zullen dan in recessies of depressies belanden. Richard Duncan komt met een aantal goede suggesties over hoe het systeem beter zou komen, hoe dit voorkomen kan worden.

In het boek worden verder vele voorbeelden van recessies en depressies aangehaald die de wereld gekend heeft. Zo wordt duidelijk dat weliswaar de ene crisis de andere niet is, maar dat ze altijd eenzelfde oorzaak hadden. Te veel geld in de markt.

Het interessante aan dit boek is dat het in 2003 geschreven is. Dat is 16 jaar geleden maar daardoor is het boek zeker niet minder relevant. Integendeel, Richard Duncan beschrijft in zijn boek de komst van de huizencrisis en nog geen 5 jaar later was die losgebarsten. Uit wat Richard schrijft kunnen we waardevolle lessen trekken.

Het boek is absoluut een aanrader als je meer wil weten over hoe onze economie werkt. Er is wel wat financiële voorkennis vereist en je zal ongetwijfeld zo nu en dan wat op moeten zoeken. Maar je zal het boek als extreem inzichtelijk en waardevol gaan ervaren. Als je dit boek leest, dan begrijp je hoe de wereld economie op dit moment werkt en hoe dit absoluut niet zo kan doorgaan.

Author: Rob